Het is belangrijk dat de 175 mensen in het burgerberaad samen een goede afspiegeling vormen van Nederland. Zo komen er zoveel mogelijk verschillende perspectieven en ideeën bij elkaar. Dit werkt zo:
Stap 1: Selectie van adressen en bewoners
We selecteren willekeurig 125.000 adressen uit de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG). Deze adressen liggen verspreid over heel Nederland. We koppelen de adressen aan bewoners van 16 jaar en ouder met de Nederlandse nationaliteit. Deze gegevens halen we uit de Basisregistratie Personen (BRP). We nodigen naar verhouding iets meer mensen uit die verder wonen van de plek waar de bijeenkomsten plaatsvinden. We doen dit omdat de reisafstand invloed heeft op het al dan niet aanmelden.
Stap 2: Versturen van uitnodigingen
Uit de bewoners van deze adressen selecteren we willekeurig 70.000 mensen. Maximaal één persoon per adres. Zij ontvangen half november een persoonlijke uitnodiging om zich aan te melden voor het burgerberaad.
Stap 3: Aanmelding
De mensen die een uitnodiging ontvangen, kunnen zich tot en met 1 december aanmelden met een persoonlijke code. Zij kunnen zich aanmelden via het aanmeldformulier op de website van het burgerberaad.
Stap 4: Loting
Uit deze aanmeldingen loten we daarna 175 deelnemers. We loten met de volgende kenmerken: geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, woonplaats en mening over het klimaatbeleid. Daarbij zorgen we ervoor dat de verdeling van de deelnemers van het burgerberaad zoveel mogelijk lijkt op de verdeling van de mensen in de samenleving. Dit zorgt ervoor dat het burgerberaad een zo goed mogelijke afspiegeling is van Nederland.
Met deze stappen krijgen alle mensen van 16 jaar en ouder in Nederland een kans om mee te doen aan het Nationaal Burgerberaad Klimaat. Dit maakt het burgerberaad divers en zorgt ervoor dat iedereen zich erin kan herkennen. Het Nationaal Burgerberaad Klimaat gaat over ons allemaal.
Hieronder zie je de stappen van het lotingsproces schematisch uitgelegd.