Minister Van Veldhoven (KGG), minister Heerma (BZK) en staatssecretaris Bertram (IenW) lichtten de reactie toe op een bijeenkomst van het burgerberaad in Den Haag. Het kabinet wil in ieder geval de helft van de aanbevelingen uitvoeren. Over nog eens een kwart neemt het later een besluit.
In september gaat de Tweede Kamer in debat over het advies en de kabinetsreactie. De deelnemers van het burgerberaad sporen het kabinet en de Tweede Kamer aan om de aanbevelingen constructief te bespreken, op dezelfde manier als zij het hebben gedaan:
“Luister echt naar elkaar. Je kan fundamenteel met elkaar van mening verschillen en toch oplossingen vinden en besluiten nemen waar een grote meerderheid achter staat. Zodat we samen verder komen.”
In opdracht van het kabinet en de Tweede Kamer hebben 175 Nederlanders zich afgelopen jaar zeven weekenden gebogen over de vraag: hoe kunnen we als Nederland eten, spullen gebruiken en reizen op een manier die beter is voor het klimaat? Zij verschillen in leeftijd, woonplaats, opleiding en mening; samen zijn ze een afspiegeling van Nederland. Zij presenteerden dertien concrete aanbevelingen. Deze zijn realistisch, uitvoerbaar en doorgerekend door het onafhankelijke onderzoeksbureau CE Delft. In totaal kunnen de maatregelen de uitstoot verminderen met 5 tot 17 megaton CO2.
Onafhankelijk voorzitter Nienke Meijer: ‘Een burgerberaad kan politici helpen bij het maken van moeilijke keuzes over complexe problemen. De deelnemers van dit burgerberaad hebben dat bewezen. Het waren zowel klimaat-activisten als klimaat-sceptici, en alles ertussenin. Ze hebben echt naar elkaar geluisterd en begrip voor elkaar gekregen. Ondanks hun verschillende standpunten zijn ze tot 13 concrete aanbevelingen gekomen die ze met 75 tot 97 procent steun hebben aangenomen. Het burgerberaad is een afspiegeling van onze samenleving, dus dit is wat Nederland wil.’
Steun van bedrijven en organisaties
Diverse bedrijven en organisaties reageren enthousiast op de aanbevelingen van het burgerberaad en gaan er werk van maken. Tijdens de bijeenkomst lichtten onder andere NS, de Consumentenbond, de Mobiliteitsalliantie, LTO Nederland, Samen Tegen Voedselverspilling en de Duurzame Luchtvaarttafel toe welke concrete acties zij zelf gaan nemen.