Bijeenkomst kabinetsreactie

Vrijdag 29 mei kwamen de deelnemers van het Nationaal Burgerberaad Klimaat opnieuw samen voor een bijzonder moment: het kabinet reageerde op het advies van het burgerberaad. Wat neemt het kabinet over en waar gaat het kabinet nog mee aan de slag? De dag waar alle deelnemers naar uitkeken.

De dag begon met een terugblik op de afgelopen tijd en een gesprek over de impact van het burgerberaad op de deelnemers. Want zeven weekenden met elkaar aan een advies werken, maakt indruk. Zo zijn er deelnemers die meer zelfvertrouwen hebben, is luisteren naar elkaar voor de meesten normaler geworden, en hebben veel deelnemers meer begrip voor andere meningen.“Door het burgerberaad ben ik meer gaan durven. Ik mag er zijn en mijn stem mag gehoord worden.”

Reactie van de samenleving

Daarna sprak het burgerberaad met vertegenwoordigers van bedrijven, maatschappelijke organisaties, instanties en andere betrokkenen. Organisaties als de NS, de Consumentenbond, de Mobiliteitsalliantie, LTO Nederland, Samen Tegen Voedselverspilling en de Duurzame Luchtvaarttafel spraken hun waardering uit voor het advies van het burgerberaad. En vertelden hoe de aanbevelingen aansluiten bij hun eigen werk en welke stappen zij zelf zetten om ermee aan de slag te gaan.

Kabinetsreactie

In de middag vertelden minister Van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei), minister Heerma (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) en staatssecretaris Bertram (Infrastructuur en Waterstaat) persoonlijk aan de deelnemers van het burgerberaad wat het kabinet met hun advies gaat doen. Het kabinet wil in ieder geval de helft van de aanbevelingen uitvoeren. Over nog eens een kwart neemt het later een besluit. De aanbevelingen gaan onder meer over hoe spullen langer meegaan door reparatie en garantie, het tegengaan van voedselverspilling, duurzaam reizen, en jongerenparticipatie. Daarna gingen de deelnemers met elkaar en belanghebbenden in gesprek over de reactie van het kabinet. Daarbij was ruimte voor zowel waardering als kritische vragen.

Gesprek met de premier

Als kers op de taart bracht minister-president Rob Jetten na de kabinetsreactie een verrassingsbezoek aan het burgerberaad. De deelnemers gingen met hem in gesprek over hun ervaringen en de waarde van het burgerberaad. De politiek kan nog wel wat leren van de manier waarop de deelnemers hebben samengewerkt, zei hij."Jullie zijn een spiegel voor alle leden van het parlement en het kabinet. Als jullie het kunnen op deze manier, waarom kunnen wij het dan niet?"

Volgende stappen

De komende tijd werken kabinet, maatschappelijke organisaties en andere betrokken partijen verder aan de opvolging van het advies. In september gaat de Tweede Kamer in debat over het advies en de kabinetsreactie. De deelnemers van het burgerberaad sporen het kabinet en de Tweede Kamer aan om de aanbevelingen te bespreken op dezelfde manier als zij het hebben gedaan:

 

“Luister echt naar elkaar. Je kan fundamenteel met elkaar van mening verschillen en toch oplossingen vinden en besluiten nemen waar een grote meerderheid achter staat. Zodat we samen verder komen.”

 

Tijdens de slotbijeenkomst in november bespreken het kabinet, de Tweede Kamer en deelnemers samen wat er met de aanbevelingen is gedaan.

 

 

 

 

Lees hier de kabinetsreactie

 

Steun van bedrijven en organisaties

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afbeeldingen

Cookie-instellingen